افراد مبتلا به دیابت تا زمانی که حالشان خوب باشد، وزنشان 110 پوند(50 کیلوگرم) یا بیشتر باشد و سن آنها از سن لازم برای اهدای خون بالاتر باشند، می توانند خون اهدا کنند.

اگرچه اهدای خون برای افراد مبتلا به دیابت امکان پذیر است، اما این افراد باید ابتدا چندین فاکتور مهم را در نظر بگیرند و پس از اهدای خون بهبودی خود را دقیقاً تحت نظر بگیرند.

در این مقاله به چگونگی تاثیر دیابت بر اهدای خون می پردازیم و روش اهدای خون را توضیح می دهیم.

آیا فردی که دیابت دارد، می تواند خون اهدا کند؟

در آمریکا، سازمان غذا و دارو (FDA) مسئول حفظ ایمنی بیش از 11 میلیون واحد منبع مطمئن اهدای خون کامل سالانه است.

به گفته ی FDA، فردی با سطوح معمولی هموگلوبین می تواند خون اهدا کند. این بدان معناست که کسانی که می توانند دیابت خود را با متعادل کردن سطح قند خون خود با روش های درمانی مناسب، مانند تزریق انسولین یا داروهای خوراکی دیابت کنترل کنند، واجد شرایط اهدای خون هستند.

مؤسسه ملی بهداشت (NIH) می‌ گوید تا زمانی که حال عمومی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 خوب است و دیابت آنها تحت کنترل است، ابتلا به دیابت نباید بر توانایی اهدای خون او تأثیر بگذارد.

با این حال، کشورهای دیگر ممکن است استانداردهای متفاوتی در مورد اهدای خون برای دیابت داشته باشند. به عنوان مثال، بر اساس خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، افراد مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می کنند، نباید خون اهدا کنند.

در ایالات متحده، افراد مبتلا به دیابت هنوز باید معیارهای دیگری را برای اهدای خون داشته باشند، مانند:

· غیر از دیابت، از سایر جهات از سلامت خوبی برخوردار باشند

· سن بالای 17 سال در اکثر ایالت ها

· وزن حداقل 110 پوند(حدود 50 کیلوگرم)

· عاری بودن از علائم بیماری ها، از جمله بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا

در حالی که افراد فقط می توانند هر 56 روز یک بار خون اهدا کنند، برخی از پزشکان فاصله طولانی تری را بین اهدای خون به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند.

مطالعه دیگری در سال 2017 اشاره می کند که اهدای خون ممکن است بر سطح هموگلوبینA1c (HbA1c)  در یک فرد مبتلا به دیابت برای حداقل 2 ماه پس از اهدای خون کامل، تأثیر بگذارد.

بنابراین، نویسندگان توصیه می کنند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حداقل 4 ماه بین دو بار اهدای خون خود، فاصله بیاندازند.

در برخی موارد، دیابت و علائم آن ممکن است بر توانایی فرد برای اهدای خون تأثیر بگذارد. این علائم شامل موارد زیر است:

قند خون کنترل نشده

صلیب سرخ آمریکا خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به دیابت تا زمانی که بتوانند شرایط خود را تحت کنترل داشته باشند، واجد شرایط اهدای خون هستند.

اگر فردی در کنترل قند خون یا حفظ آن در محدوده قابل قبول مشکل داشته باشد، نباید در آن زمان خون اهدا کند.

در عوض، آنها می توانند با یک پزشک خود در مورد تمایلشان برای اهدای خون صحبت کنند و با آنها همکاری نزدیک داشته باشند، تا قند خون خود را در محدوده قابل قبولی کنترل کرده و سپس اقدام به اهدای خون کنند.

انسولین گاوی

نگرانی دیگر در مورد افراد مبتلا به دیابت برای اهدای خون، منبع انسولین آنهاست. NIH می گوید که اگر کسی از انسولین گاوی استفاده می کند، واجد شرایط اهدای خون نیست.

به نظر می رسد این محدودیت به دلیل نگرانی در مورد نوع بیماری کروتزفلد-جاکوب یا جنون گاوی باشد، زیرا به گفته ی سازمان غذا و داروممکن است شانس انتقال نشانگرهای این بیماری از طریق انتقال خون وجود داشته باشد.

با این حال، این نوع انسولین دیگر استفاده نمی شود، زیرا متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده از آن را در سال 1998 متوقف کردند.

اگرچه اکثر داروهای دیابت دیگر مانع اهدای خون توسط فرد دیابتی نمی‌شوند، اما ارائه فهرستی از داروهای فعلی برای نشان دادن به متخصص مراقبت‌های بهداشتی در سازمان انتقال خون مفید است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این دستورالعمل های ایالات متحده است. شرایط ممکن است در کشورهای دیگر مانند کانادا و بریتانیا و سایر نقاط دنیا متفاوت باشد.

آیا نوع دیابت تفاوتی دارد؟

دیابت منجر به تغییر سطح قند خون می شود زیرا بدن آنطور که باید انسولین را تولید نمی کند یا از آن به خوبی استفاده نمی کند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها(CDC)، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، که بدن انسولین تولید نمی کند یا بسیار کم تولید می کند، فرد به تزریق انسولین برای کنترل قند خون خود متکی است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به این انسولین مقاوم شده اند و باید انسولین تزریقی یا سایر داروها را برای کنترل سطح قند خون خود دریافت کنند.

در هر دو مورد، چگونگی مدیریت این بیماری تنها عاملی است که بر اهدای خون تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت که قند خون خود را به خوبی مدیریت می کنند، نباید برای اهدای خون مشکلی داشته باشند.

هر فرد مبتلا به دیابت باید قبل از اهدای خون، سطح قند خون خود را دقیقاً کنترل کند تا مطمئن شود که در روز اهدای خون در محدوده قابل قبول است.

فرآیند اهدای خون

روند اهدای خون برای افراد مبتلا به دیابت تا حد زیادی مانند سایر اهداکنندگان خون است. با این حال، فرد باید تجهیزات لازم برای نظارت و تنظیم سطح قند خون خود را در صورت لزوم همراه داشته باشد.

قبل از اهدای خون

قبل از اهدا، شخص باید فرمی را پر کند،از جمله اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام به عنوان اهداکننده. آنها همچنین به فرم های شناسایی معتبر مانند گواهینامه رانندگی یا پاسپورت نیاز دارند.

متصدی چند سوال در مورد سلامت جسمانی و سابقه پزشکی فرد می پرسد. آنها همچنین در مورد سفرهای اخیر او سؤال خواهند کرد.

سپس متصدی موارد حیاتی فرد مانند نبض، فشار خون و دما را اندازه گیری می کند.

پس از این چکاپ کوتاه، مراحل اهدا آغاز می شود.

در طول اهدای خون

روش اهدای خون نسبتاً ساده است. متصدی ناحیه ای را با الکل روی بازوی فرد تمیز می کند، جایی که رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند. سپس یک سوزن را وارد رگ می‌کنند تا شروع به خون‌گیری کنند.

برای اهدای خون کامل، خون به داخل کیسه کشیده می شود. این فرآیند برای یک واحد خون تقریباً 8 تا 10 دقیقه طول می کشد که حدود 1 پینت یا 568.3 میلی لیتر است.

اهدای سایر فرآورده های خونی از طریق فرآیندهایی مانند آفرزیس(اهدای پلاکت) ممکن است تا 2 ساعت طول بکشد، اما روند مشابهی دارد. خون به جای کشیده شدن در داخل کیسه، به دستگاهی می رود که محصول لازم را فیلتر می کند. سپس بقیه خون می تواند دوباره به بدن فرد تزریق شود.

بعد از اهدای خون

پس از اهدای خون، پزشک محل وارد کردن سوزن را با یک چسب یا باند می پوشاند.

آنها از فرد می خواهند حدود 15 دقیقه استراحت کند و ممکن است میان وعده های ساده، آب میوه یا آب به او پیشنهاد دهند. افراد مبتلا به دیابت ممکن است بخواهند تنقلات یا نوشیدنی های خود را بیاورند تا کنترل بیشتری بر مصرف خود داشته باشند.

"پس از اهدای خون، کنترل منظم سطح گلوکز خون بسیار مهم است"

هر کسی که خون اهدا می کند باید در روزهای بعد نیز از خود مراقبت کافی را به عمل آورد. این خودمراقبتی شامل نوشیدن مایعات اضافی برای هیدراته نگه داشتن بدن و مصرف بیشتر غذاهای غنی از آهن و مواد معدنی یا مکمل های تغذیه ای برای کمک به جایگزینی ترکیباتی است که در اثر اهدای خون از دست داده اند. اگر احساس سرگیجه داشتید استراحت کنید. اگر در محل تزریق درد داشتید می توانید از استامینوفن ساده استفاده کنید. در طی 24 ساعت اول پس از اهدای خون از کار سنگین یا ورزش اجتناب کنید. اگر احساس خستگی شدید داشتید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

افراد مبتلا به دیابت ممکن است در کنترل قند خون خود مشکل داشته باشند و اغلب باید برای متعادل کردن سطح قند خون خود به داروهای خوراکی یا انسولین تکیه کنند. اگرچه دیابت و سطح قند خون ممکن است از راه های دیگری بر فرد تأثیر بگذارند، اما اگر آنها بتوانند بیماری خود را به خوبی مدیریت کنند، دیابت نباید توانایی این افراد را برای اهدای خون تغییر دهد.

افراد مبتلا به دیابت همچنین باید در دوران نقاهت پس از اهدای خون به سطح قند خون خود توجه ویژه ای داشته باشند و ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در دوزینگ انسولین داشته باشند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/can-people-with-diabetes-donate-blood#summary